Før Tromsø fikk bru inn mot fastlandet i 1960, fantes det knapt en bilvei på øya.
Brua var en forutsetning for at Tromsø skulle bli det regionsenteret som det ble. Fire år etter åpningen i 1960, kom flyplassen. Og fire år etter det igjen kom vedtaket om et universitet i Tromsø. Tromsøbrua går over sundet mellom Tromsøya og fastlandet. Broen var første veiforbindelsen til øyen, før måtte man ta ferge for å komme over.
Byggingen startet i 1958 og i 1960 ble den åpnet av statsminister Einar Gerhardsen. Brua ble tegnet av Erling Viksjø og var den første fritt frambygg-brua som ble bygd i Norge. Entreprenøren var Nils Meland. Den består av plasstøpt dekke i betong, med slanke pilarer i betong. «Fritt-fram-delen» ble støpt med tremeters seksjoner om gangen, på hver side, til endene møttes. Brua har 58 spenn.
I 1963 vant broen prisen Betongtavlen fra Norske Arkitekters Landsforbund og Norsk Betongforening.
Broen ble fredet av riksantikvaren 17. april 2008.
Mer fakta
Lengde: 1.016 meter
Seilingshøyde: 35 meter
Hovedspenn: 80 meter
Bredde: 8 meter
Antall spenn: 58
Sted: Tromsø
Krysser: Tromsøsundet
Åpnet: 1960
Entreprenør: Nils Meland
Arkitekt: Erling Viksjø
Brotype: Bjelkebro
Funksjon: Veibro
Kilde: broer.no